Kirjaudu sisään

Käyttäjätunnus:


Salasana:

Muista minut

Rekisteröidy

Toiminta


Kuvassa Automobiilikerhon puuhamiehiä T-Fordin hytissä: Olli J Kurki, Erkki Kanerva, Keijo Hirvonen. Kuva vuodelta 1979, Ensimmäiset automobiilit ovat päässeet sisätiloihin uuteen museoon.

”Alussa oli ajatus…”

Ajatus yhteistoiminnasta syntyi muutaman mobiiliharrastajan keskuudessa jo  1950-luvun loppupuolella. Konkreettisen muodon ajatus sai 1978, jolloin yhdistyksen syntysanat lausuttiin. Toiminta alkoi vuotta aikaisemmin perustetun SAHK:n Savon kerhon”alaosastona” ja säännöillä. Uudelle kerholle hyväksyttiin samalla ovaalin muotoinen tunnus, jonka keskeinen kuvio on museomme arvokkaimman auton, OpelTorpedon vm 1911 hahmo. Tunnus näkyy mm. kerhomme leimasimessa ja pöytästandaarissa. Yhdistys rekisteröitiin 1981 nimellä Pohjois-Karjalan Automobiilikerho ry.

Rakentamaan

Museorakennus oli ollut esillä heti perustamisesta lähtien. Maa-alueen nykyiseltä paikalta vuokrasi Liperin kunta ja vuokraajina olivat kaksi aktiivisinta puuhamiestä yksityishenkilöinä. Kerho ei ollut vielä rekisteröity ja se ei voinut tehdä ko. sitoumuksia. Museorakennus – n. 1000 m2 – tehtiin kokonaan talkoovoimin ja hyvin pitkälle lahjoitustarvikkeista 1979. Innokkuutta kuvaa aika vuokrasopimuksen allekirjoituksesta avajaisnäyttelyyn, joka pidettiin 4.11.1979 eli vain 7,5 kuukautta kesti tämä talkootyön huippunäyttö. Avajaisnäyttelyssä kävi 600 vierailijaa.

Miten on mennyt

Kerho on ostanut museoalueen maat ja myös lisää, niin että omistuksessa on sekä tontti- että metsämaata riittävästi myös mahdollista laajentamista varten
Jäseniä oli 1979 lopussa 45, nyt 140 jäsentä ympäri Pohjois-Karjalan, muutamia eri puolilta maata.

Sisäinen tiedottaminen toteutetaan sekä kirjallisena että ryhmätekstiviestein. Joka kuukauden viimeinen torstai pidetään vapaamuotoinen talkoo- ja keskustelupalaveri jäsenille. Ulkoinen tiedotus toimii paikallisen median kanssa hyvässä yhteistyössä.

Kerho on kahden tapahtuman päävastuullinen järjestäjä vuosittain. Vappupäivänä kiertää Joensuun keskustassa veteraaniautojen paraati.

Toinen tapahtuma on toukokuun viimeisenä viikonloppuna järjestettävä Susirajan Rompepäivät. Niille keräytyy koko maan alueelta 60 – 70 kauppiasta ja käyjiä on kahtena päivänä 2000-3000 henkeä. Tarjolla on autojen ja moottoripyörien osia, vanhoja ajoneuvoja,  sekä antiikki- ja  keräilytavaraa. Ilmapiiri on mukavan rento kokeneiden kauppiaiden ja mukavien itäsuomalaisten ihmisten ansiosta.

Ylämyllyn taajamassa on kaksi automuseota. Muutaman vuoden on toiminut yrittäjävetoinen Myllyn Vanhat Autot-niminen museo muutaman kilometrin päässä kerhomme museosta. Taustaltaan museot ovat erilaiset, sillä meidän toimintamme on harrastuspohjaista ja toteutuu yhdistyslain ja säännösten mukaan. Yhteistyömme on erilaisuudesta huolimatta on ollut särötöntä ja museovierailijoille olemme suositelleet toinen toisiamme. Aukioloajan olemme sopineet suurin piirtein samanaikaiseksi.


Lehtijuttuja alkuajoilta (klikkaamalla .pdf):