Tietoja

Pohjois-Karjalan Automobiilikerhon historia ulottuu 1950-luvun loppupuolelle, sillä ajatus autoharrastajien yhteisestä kerhosta nousi esiin aikana, jolloin Suomi vasta alkoi toden teolla autoistua. Konkreettisesti toiminta alkoi vuonna 1978, kun yhdistys virallisesti perustettiin vuotta aikaisemmin perustetun Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton Savon kerhon alaisuuteen. Pohjois-Karjalan oma kerho sai samalla ovaalin muotoisen logon, jonka keskellä on kuvattuna kerhon ylläpitämän museon arvokkaimman auton, vuosimallin 1911 Opel Torpedon, sivuprofiili. Itsenäisenä kerhona Pohjois-Karjalan Automobiilikerho merkittiin yhdistysrekisteriin vuonna 1981.

Ajatus Pohjois-Karjalan omasta automuseosta oli kerholaisten suunnitelmissa heti perustamisesta lähtien. Nykyinen noin 1000m2 museorakennus nousi kerholaisten ostamalle tontille talkootöinä lahjoituksina kerätyistä rakennustarvikkeista kesällä 1979. Vain reilun seitsemän kuukauden talkooprojektin jälkeen saman vuoden marraskuussa vietettiin museon avajaisia.

Wanhan automuseon linja-auto ja henkilöautoja

Wanhan automuseon autokalusto koostuu pääasiassa paikallisten harrastajien omistamista autoista. Autot edustavat niitä automalleja, joilla Pohjois-Karjalan teillä on ennen vanhaan ajettu.

Wanhassa automuseossa on kalustoa moposta rekkaan

Ylämyllyn Wanhassa automuseossa on esillä kymmeniä autoja eri aikakausilta. Näyttelyajoneuvojen joukossa on myös todellisia harvinaisuuksia, kuten Opel Torpedo vuodelta 1911. Joensuun ensimmäinen ajo-opetusauto.

– Wanhojen autojen museossa on ajoneuvoja aikaväliltä 1911-1989. Kalustoa on laidasta laitaan, mopoista henkilöautoihin, linja-autoista rekkaan.

– Valtaosan museon ajoneuvoista omistaa kerhon jäsenet, muutama auto on kerhon omistuksessa.